رواية عندما يعشق الرعد “رحم للإيجار”

بواسطة: كُتاب بيت العز - آخر تحديث: 20 أغسطس 2024
رواية عندما يعشق الرعد “رحم للإيجار”



(الحلقة السابعة عشر)#ريحانة#

في صباح اجمل ليلة عدت علي رعد وهمس. واللي كانت اول ليلة ليهم كزوج وزوجة بجد. رعد صحي وفتح عنيه. لقي همس نايمة جنبه. ابتسم وقرب منها وهو بيشيل خصل شعرها اللي مغطيه وشها.
رعد:بحبك وبحب ملامحك. حتي وانتي نايمة بحب ابصلك.كنتي فين ياهمس من زمان. يمكن لو كنت قابلتك من زمان كانت حاجات كتير في حياتي اتغيرت.
وفي اللحظة دي رعد تليفونه رن…
رعد: ايوة يا مزعج عايز ايه علي الصبح
عدي: ههههههه. اقول صباحية مباركة يا عريس
رعد: بصوت واطي. اتلم يا غبي وبعدين وانت عرفت منين يا بارد
عدي: هههههه. ابدا اصل هنا قالتلي امبارح انها ظبطتلك المسائل. وكمان سيادتك مجتش الشركة فقلت اكيد. الخلبوص كسر الدنيا امبارح
رعد: هههههههههه. يخربيت قرك
عدي: يا عم مش بقر. بس شكلها كانت ليلة جامدة
رعد: جامدة ايه بس. دي ولا الف ليلة وليلة.
عدي: يا عيني علي رعد باشا لما يحب. ايه الجمال ده بس
رعد: طيب ممكن تقفل بقي. عايز اشوف حبيبتي اهم من الرغي معاك
عدي: شوف الندالة تبيع صاحب عمرك في ثانية كدة. ماشي بس قولي توفيق باشا ومها لو سألوا عليك اقولهم ايه
رعد: قولهم لسة في شرم
عدي: امممم طيب افرض عرفه انك نزلت القاهرة
رعد: بقولك ايه انا مبحبش الصداع وانت عارف. لو كلموك قولهم يكلموني وانا قافل التليفون ولما افتحه هبقي اتصرف معاهم.
عدي: اوك. براحتك سلام يا عريس
رعد: هههههه سلام يا خويا.
قفل رعد وقرب من همس وابتسم.
رعد: كل ده نوم لا انتي وحشتيني ولازم اصحيكي. وقرب اكتر وباسها بهدوء في عنيها وخدها وشفايفها. لحد ما صحيت
همس: فتحت عنيها. ولما شافت رعد ابتسمت. صباح الخير
رعد: صباح النور يا حبيبة قلبي.
همس: ده طلع بجد بقي
رعد: هو ايه يا قلبي
همس: انك معايا وجنبي من امبارح. انا كنت فاكرة اني لسة بحلم زي كل يوم
رعد: ابتسم ابتسامة واسعة. حبيبي. لا مش حلم انا معاكي ومش هسيبك تاني ابدا. من النهاردة مفيش احلام كل اللي بتتمنيه هيكون حقيقة
همس: قامت وقعدت.وعدلت شعرها. وبقلق. هو انت هتمشي دلوقتي
رعد: بخبث. اممم انتي عايزاني امشي
همس: هزت راسها. تؤتؤ مش عايزك تمشي عايزة اقعد معاك انت كنت واحشني اوي
رعد: حضنها اوي. وانا قاعد معاكي يا روحي مش همشي. لحد لما تزهقي مني
همس: هههههه يبقي كدة هتفضل جنبي لحد ما اموت علشان انا عمري ما هزهق منك ابدا ابدا ابدا
رعد: ههههههه. ولا انا يا عمري مش ممكن ازهق منك ابدا ابدا ابدا.
همس: طيب انا هقوم احضرلك الفطار
رعد: وهو بيحك شعره بحيرة. هو لازم فطار. مش ممكن قهوة وخلاص
همس: اتعلقت في رقبته. لا مينفعش لازم تفطر الاول وبعدين القهوة.
رعد: حاوطها بإيده وابتسم. اعتبر ده امر
همس: بحنية. لا اعتبره حب وخوف عليك.
رعد: مبلاش. الحنية دي علشان انا ممكن اتهور والغي الفطار والقهوة اسلم علي العيال
همس: ههههههه. لا بعينك. وسابته وقامت من السرير. وراحت المطبخ
رعد: عض علي شفايفه. ااااااه يا هموسة كان فين الدلع ده من زمان.ده انا مكنتش عايش من غيرك.
رعد خرج لهمس المطبخ. وراح وراها وحضنها وباسها من خدها. حبيبي بيعمل ايه
همس: بحضر الفطار لحد ما اخد حمام وارجع نفطر.
رعد: تحبي اساعدك
همس: لا يا حبيبي. روح انت خد حمام لحد ما انا اخلص.
رعد: اوك بس وحياتي متنسيش القهوة. احسن اصدع واقلب رعد المجنون
همس: هههههه لا يا حبيبي مش هنسي
رعد: باسها من خدها تاني اوك وانا مش هتأخر . وراح رعد يا خد حمام. وهمس كمان راحت الحمام التاني وخلصوا وقعدوا وفطروا. وبعد الفطار همس عملت القهوة لرعد.ودخلت بيها
رعد. كان قاعد بيتفرج علي Tv. ولما همس دخلت. ابتسم. ومدلها ايده. واخدها وقعدها علي رجله
رعد: وحشتيني الشوية دول. يا روحي
همس: رعد انا كدة ممكن يغمي عليا من دلعك ليا بجد
رعد: وهو بيلعب في شعرها. وهو انتي يا روحي لسة شوفتي دلع. الدلع لسة جاي
همس: اكتر من كدة. لا انا مستهلش كل ده
رعد: لا تستاهلي. واكتر كمان.
همس: طيب ممكن تسيبني بقي اقعد علي الكنبة علشان تشرب القهوة
رعد: بمكر بس انا مبسوط كدة
همس:امممم طيب ما انا هقعد جنبك. اوعي بس.
رعد: امري لله تعالي يا حبيبتي قعدها جنبه ونام وحط راسه علي رجلها
همس: ابتسمت وقعدت تلعب في شعره.
رعد: اتنهد بحزن. يااااه يا همس فكرتيني بماما الله يرحمها. كانت وانا صغير تنيمني علي رجلها وتلعب في شعري لحد ما انام. كنت بحس بحنية الدنيا وانا في حضنها
همس: الله يرحمها
رعد: الله يرحمها.
همس: حبيبي القهوة هتبرد
رعد: قام وقعد. اوك هشرب اهو. بس عايزك علي بال ما انا اشرب القهوة. عايزك تلبسي.
همس: ليه هو احنا خارجين
رعد: ايوة خارجين.
همس: هنروح فين
رعد: لا دي مفاجأة. هتعرفيها بعدين يالا بسرعة بس اجهزي انتي.
همس. راحت لبست ورعد كمان ونزلزا العربية. ورعد طلع بالعربية. وشغل السي دي علي اغنية جنان وكان بيبتسم وهو بيغني معها وبيبص لهمس. اللي كانت مكسوفة علشان حاسة انه يقصد اليلة اللي عدت دي عدت عليهم ازاي. وكانت اغنيه (اول ليلة لحماقي )

(اول ليلة عنيك توحشني وقلبي بحلم بيك. اول مرة احس بإني كلي ملك ايديك.قول يا حبيبي انا. ايه اللي جرالي معاك. قول يا حبيبي انا ازي شغلني هواك. اول ليلة عنيك توحشني وقلبي يحلم بيك. اول مرة احس بإني كلي ملك ايديك. من نظرة وكلمتين لعنيك سلمت أمري. وعشقت في ثانيتين يا حبيبي يا كل عمري.قول يا حبيبي انا ايه اللي جرالي معاك. قول يا حبيبي انا ازي شغلني هواك. وياك بس ابتديت اعرف معني الحنين. يالي في حبك لقيت. احلام كل السنين. قول يا حبيبي انا ايه اللي جرالي معاك)
وبعد الاغنية ما خلصت رعد مسك ايد همس وباسها.
رعد: ابتسم. احلي واجمل ليلة في عمري كله يا همس. اللي قضتها معاكي
همس: واحلي ليلة عدت عليا انا كمان انت متعرفش انا بحبك قد ايه يا رعد
رعد: وانا كمان بحبك يا روح رعد.
همس: مش هتقولي رايحين فين بردوا
رعد: ما احنا لما نوصل هتعرفي. متستعجليش.

ووصل رعد لفندق 7 ستار من اشهر فنداق مصر. وطلع مع همس الجناح واول ما همس دخلت الجناح تنحت ومش مصدقة اللي شافته.
كان في انتظار همس اشهر واكبر خبيرة تجميل والمساعدين ليها. وكمان اجمل وارق فستان فرح ابيض. شافته همس.
همس: بصت لرعد ايه ده انا مش فاهمة حاجة
رعد: حاوطها بإيده. وابتسم. حبيبتي انا كان نفسي اعملك اكبر واحلي فرح في الدنيا. بس مؤقتا هنعمل فرح صغير علي قدي انا وانتي
همس: حضنته. حبيبي يارعد بجد انا مش مصدقة.
رعد: لا يا روحي صدقي. انا عايز اشوفك بالفستان الابيض. ومتأكد انك هتكوني اجمل عروسة في الدنيا. يالا اسيبك تجهزي واروح اجهز انا سلام يا روحي. وباسها من خدها وخرج.
وابتدوا يجهزوا همس ولبست الفستان. وفعلا كانت عروسة جميلة ورعد كمان لبس وراح لهمس الجناح

رعد: اول لما شافها. ابتسم ابتسامة كلها اعجاب وفرحة. مش ممكن ايه الجمال ده انتي عروسة بجد من الدنيا ولا حورية من الجنة
همس: ابتسمت بكسوف.وبعدين بطل كلامك اللي بيدوخ ده
رعد: هههههههه. طيب تعالي يا روحي قبل ما تدوخي لسة عندنا فرح هنحضره.
ومسك ايديها ونزلوا القاعة وكانت مفيهاش غيرهم وابدت الاغنية اللي هيرقصه عليها. وهمس ماكنش فارق معاها وجود حد ولا عايزة حد غير رعد وبس كان هو كفاية عليها
رعد: اوعي تكوني زعلانة ان مفيش معازيم
همس: هههههه. تؤتؤ انت عندي بالمعازيم وبالدنيا بحالها
رعد: بنظرة حبيب وعاشق. بحبك
همس: بنفس النظرة. بحبك
وابتدوا يرقصوا علي الاغنية الجميلة اللي رعد اختارها. وكانت
(وماله لعمرو دياب)( وماله لو ليلة تهنا بعيد وسيبنا كل الناس انا يا حبيبي حاسس بحب جديد ماليني ده الاحساس. وانا هنا جنبي اغلي الناس انا جنبي احلي الناس. حبيبي ليلة تعالي ننسي فيها اللي راح تعالي جوا حضني وارتاح دي ليلة تسوي كل الحياه. حبيبي ليلة ولولا حبك هعيش لمين حبيبي جاية اجمل سنين. وكل مادا تحلي الحياه. حبيبي المس ايديا عشان اصدق اللي انا فيه ياما كان نفسي اقبلك بقالي زمان خلاص وههحلم ليه. ما انا هنا جنبي اغلي الناس انا جنبي احلي الناس. حبيبي ليلة تعالي ننسي فيها اللي راح تعالي جوا حضني وارتاح دي ليلة تسوي كل الحياه. حبيبي ليلة ولولا حبك هعيش لمين حبيبي جاية اجمل سنين وكل مادا تحلي الحياه)
رعد كان حاضن همس طول الاغنيه مش عايزها تبعد عن حضنه ثانيه وبعدها شالها ولف بيها وهمس كانت فعلا بتضحك من قلبها من السعادة اللي هي فيها واللي كانت بالنسبة ليها حلم صعب يتحقق.
رعد: نزلها ومسك وشها بإيده. وابتسم مبروك يا همسة قلبي
همس: ابتسمت بفرحة. مبروك يا اجمل واحلي راجل في الدنيا بحالها
رعد: قرب منها وباسها بحب وفرحة لانها خلاص بقت حبيبته ومراتوا اللي اتمناها من زمان ومصدق لقاها.
رعد: حبيبتي تسمحلي نقطع التورتة
همس: ههههههه اسمح يا حبيبي
وفعلا قطعوا التورتة مع بعض. ورقصه تاني وكان الوقت ده من اجمل الاوقات اللي عدت علي همس ورعد . وبعدها طلعوا الجناح بتاعهم ورعد بعد خروجهم من الاسانسير شالها ودخل بيها الجناح. وطبعا الجناح كان جاهز زي ما رعد طلب. المكان كله ورد وشموع. ومزيكا هادية
همس: يااااااه يا رعد والله حاسة اني بحلم . اصل مش ممكن تكون حقيقة
رعد: حضنها. ليه بس يا حبيبتي. مش انا قولتلك خلاص مفيش احلام.انا وانتي حقيقة وهنعيش ونحب بعض لحد اخر نفس جوانا
همس: رعد اوعي تسيبني بعد كل ده ارجوك.
رعد: اسيبك ازاي وانتي روحي. حد بيسيب روحه. تعالي في حضني وانسي اي حاجة انا مش عايزك تخافي من حاجة ابدا ولا تفكري في حاجة طول ما انا جنبك.
همس: حضنته اوي. ربنا يخليك ليا انت كل اللي ليا يا رعد انا ماليش غيرك. انا بحبك اوي اوي والله
رعد: وانا يا روحي بحبك اوي اوي . وعمري ما حبيت غيرك انتي.

ونسيبهم بقي يقضوا ليلتهم مع بعض مالناش دعوة احنا. علشان الرقابة��������

في شقة هنا. الجرس بيضرب
هنا : فتحت وابتسمت اهلا عدي خير في حاجة
عدي: اول ما شافها مقدرش يمسك نفسه من الضحك. علي شكلها
هنا كانت لابسة بيجامة عليها سبونش بوب. ولونها اصفر. وعاملة قطتين. وكانت شبه البيبيهات
هنا: بنرفزة. ممكن اعرف حضرتك بتضحك علي ايه
عدي: بيحاول يوقف ضحك. اسف بجد بس اصل شكلك يموت من الضحك
هنا: ليه بقي شايف ارجوز قدامك
عدي: حاجة زي كدة. هو انتي مش هتكبري ايه اللي انتي لابساه ده. سبونش بوب يا عيلة
هنا: ماله سبونش بوب ماهو حلو اهو ده حتي اصفر كموني
عدي: هههههههه. طيب يا مصيبة ممكن اعزمك علي العشاء
هنا: ابتسمت. بس انا مش قادرة انزل تعبانة
عدي: ومين قالك هننزل انا عازمك عندي انا اللي عامل العشاء بنفسي
هنا: اوعي الشيف شيربيني. عامل ايه النهاردة.
عدي: بثقة. طبعا يا بنتي انا احسن كمان من الشيف شيربيني. بس مش هقولك خليها مفاجأة. يالا تعالي بسرعة الاكل هيبرد
هنا: طيب هغير هدومي واجيلك.
عدي:هههههه ليه ما كدة حلو
هنا: هاهاها ظريف وطلعتله لسانها
عدي: طيب امشي بقي غيري بسرعة بدل ما اقطعلك لسانك ده واكسب ثواب في البشرية كلها
هنا: هههههههه اوك مش هتأخر

هنا غيرت هدومها وراحت لعدي وخبطت. ودخلت
هنا: بتشم الريحة. اممم انت عامل ايه انا بشبه علي الريحة دي
عدي: لو شاطرة قولي
هنا: حوواشي اسكنداني
عدي: ههههههه يا بنت اللذين عرفتي ازاي
هنا: عيب عليك يا معلم. ده متربية عليه. بس قولي انت بجد اللي عامله
عدي: اه انا تعالي نحضر الاكل
هنا: بتساعده. بس انت شاطر بحد شكله تحفة
عدي: بإبتسامة مكسورة. حلا هي اللي علمتهولي. كانت بتحبه اوي وبتعمله دايما وانا اتعلمته منها علشان اعملهولها. لما تكون زعلانة واحب اصالحها
هنا: راحت منها الابتسامة. اه حلا الله يرحمها
عدي:اتنهد بحزن. الله يرحمها وحشتني اوي يا هنا بجد وحشتني
هنا:كانت حاسة بوجع في قلبها. معقول مش قادر ينساها للدرجة
دي لسة بيحبها هو في كدة في الدنيا معقول في حد بيحب كدة. يا بختك يا حلا موتي ولسة جوزك بيحبك
عدي: شافها ساكته. حس انه ضايقها بكلامه عن حلا. احممم ايه يا هنون مش هناكل سرحتي في ايه
هنا: ايه لا ابدا. يالا تعالي
عدي: بقولك ايه دخلي الاطباق البلكونة ناكل هناك احسن من السفرة
هنا: ههههه ماشي انا كمان بحب اكل في البلكونة مش علي السفرة
عدي: هههههه بصرة يا معلم هنون. انا هجيب الكاتشب والمايونيز ثواني
وجابهم عدي وابتوا يا كلوا ويتكلموا ويضحكوا. وبعدها شالوا الاطباق ودخلوا المطبخ.
هنا: هات بقي انا اللي هغسل الاطباق
عدي: لا انا علشان انا اللي عازمك ومينفعش اشغلك.
هنا: يا سيدي انا راضية هات بس
عدي: بيشد منها الاطباق. وفي اللحظة دي هنا خبطت فيه وبقت في حضنه. عدي بص في عنيها بحنية
هنا: كانت بتبصله بعتاب.عايزة تقوله فكر فيا انا انت شايفني انا مش شايف حلا
عدي: ااه يا هنا انا مشدودلك اوي بس خايف اظلمك. بس بجد انا مبقتش اقدر استغني عنك
وعدي: قرب اكتر من هنا علشان يبوسها. بس اتراجع في اخر ثانية.
عدي: احمممم. تشربي شاي ولا نسكفايه
هنا: احممم اي حاجة
عدي: طيب روحي استني في البلكونة وانا هجيب النسكافيه وجاي مش هتاخر.
هنا: اوك هستناك هناك. ومشيت هنا البلكونة
عدي: خبط بإيده علي رخامة المطبخ. وبعدين يا عدي وبعدين حرام عليك البنت اللي بتتعلق بيك دي. وانت متردد وخايف وقلقان. بس انا بجد محتار والله محتار مش عارف اذا كنت بحبها ولا لا. يارب ريحني بقي انا تعبت.
وعمل عدي النسكافية. وخرج لهنا لقاها واقفه في البلكونة وسرحانه وبتسمع اغنية حاس انها بتعاتبه بيها علي خوفه من قربه منها.
وكانت (يا حبيبي بتبعد ليه لحماقي)( يا حبيبي بتبعد ليه عن قلبي وخايف ليه ليبان الغرام في عنيك. تبان في عنيك الحيرة. ده انا وسايبه معاك . وحياتي وعمري فداك. مش ممكن يا احلي ملاك هجرح قلبك ليلة. جايز يا قلبي يكون حبيبك مشتريك. جايز ياقلبي يكون كمان مش داري بيك. حيران وحيرتي قولي اعمل فيها ايه. احتاروا منه قلوب كتير والدور عليك. يا حبيبي بتبعد ليه عن قلبي وخايف ليه ليبان الغرام في عنيك تبان في عنيك الحيرة. قرب تعالي ودوق حناني وضمني قرب بشوق متخفش لو بتحبني.متغبش تاني البعد مش هقدر عليه. خليك معايا في وجنبي ليه بتصدني)
عدي كان بيتألم وهو شايف حيرتها وقلقها منه. بس مكنش عارف ياخد قرار.
عدي: حاول مايبينش حاجة. ودخل لهنا.احممم ايه يا عم الاغاني الجامدة دي
هنا: ابتسمت. هههههه لا عادي دي اقل حاجة عندي
عدي: طيب تعالي بقي اشربي النسكافيه.
هنا: هات يا سيدي. والله انت مكسب للست اللي هتتجوزها. اكيد هتدلعها
عدي: اتنهد وسند ظهره علي الكرسي.ولا لو ده حصل واتجوزت مش عارف اذا كنت هدلعها ولا هعذبها معايا
هنا: ليه بتقول كدة
عدي: تفتكري في واحدة ممكن تقبل انها تعيش معايا وانا لسة محتفظ بذكرياتي مع حلا ومش هنسانها مهما حصل
هنا:ابتلعت ريقها بصعوبة. لو بتحبك هتقبل
عدي: استغرب من ردها. بجد يعني مش هتزعل وتقولي انساها دي ماتت خلاص. وانا عايشة معاك وتقلب حياتي حجيم
هنا: لو اديت نفسك فرصة وادتلها هي كمان فرصة يمكن مع الوقت انت اللي تنسي لوحدك من غير ماهي تطلب منك. وهي لو بتحبك هتصبر عليك.
عدي: ابتسم. تعرفي اوقات بحس انك عاقلة كدة وكبيرة واوقات بحس انك مجنونة
هنا: هههههه بس المفروض ان انت اتعودت بقي
عدي: اتعودت. ولسة هتعود وهاخد فرصتي بس انتي خليكي معايا
هنا: سهمت ومش فاهمة. احممم تقصد ايه
عدي: ابتسم لا متاخديش في بالك اشربي يالا علشان ترجعي شقتك ومتتاخريش اكتر من كدة
وفعلا شربوا مع بعض وهنا قامت تروح شقتها. وهي خارجة.
عدي: مسك ايديها وباسها. وبرجاء. هنا ممكن تفضلي جنبي وتستحمليني شوية
هنا: ابتسمت. ممكن متقلقش هستحمل
عدي: ابتسم. تصبحي علي خير
هنا: وانت من اهل الخير
وكل واحد دخل شقته وقرر من جواه قرار.
هنا. قررت انها تستني عدي يتأقلم معاها ويحاول ينسي حلا
وعدي. قرر انه يحاول ينسي الماضي ويعيش الحاضر والمستقبل مع هنا




46530 مشاهدة