الحلقة 13
بعد انتهاء مكالمتى مع شريف
بدأت فى رساله الماجستير
وعندما دقت الساعه السابعه مساءا
وجدت هاتفى يصدر نغماته مره اخرى
ولكن هذه المره كانت ميرام
شوق:الو يا مرمر وحشتينى موووت
ميرام:انتى الى وحشتينى جداااااااا عامله ايه ومتصلتيش بيا ليه؟
شوق:انا الحمد لله كويسه ومتصلتش بيكى محبتش ازعجك يعنى
ميرام:هتجيلى امتى عايزه اشوفك
شوق:هجيلك انا وشريف بعد بكره
ميرام:هههههههههههههههههههههههه
شوق:ايه الهبل ده بتضحكى على ايه يكونش الجواز بيهطل
ميرام:لأ هههههههه اصل كل اما افتكر الى شريف عمله امبارح افضل اضحك ههههههههههههههه
شوق:اه يا جزمه بتضحكى عليا
ميرام:بس بيحبك اوى حافظى على حبه ليكى
شوق:انتى بتكلمينى زى الستات الكبار ليه كده
ميرام:هههههههه اه خدى عمر عايز يكلمك
شوق:اوكى
عمر:الو يا شوقه ازيك(ايه مستغربين ليه انا وعمر كنا اصحاب جداااااا
)
شوق: ازيك يا عمر
عمر:انتى مش ناويه تيجى ولا ايه
شوق:لأ اكيد جايه بس بعد بكره ان شاء الله
عمر:اوكى بس هاتى شريف معاكى
شوق:اه مهو كان بيكلمنى الصبح وقالى اننا هنجيلكم احنا الاتنين
عمر:خلاص اوكى هنستناكم
خدى ميرام معاكى اهيه
ميرام:الو يا شوقه هستناكى بعد بكره من النجمه
شوق:ههه ماشى يا ستى يلا بقى سلام
ميرام:انتى بتعملى ايه
شوق:بحضر فى الماجستير بتاعى علشان وزاره الخارجيه
ميرام:ايوه يا عم مين قدك هتبقى سفيره
شوق:هههههه مش اما اقبل الاول انتى هتقرى من اولها
ميرام:ربنا يوفقك
شوق:يارب يلا سلام بقى متعطلنيش
ميرام:اوكى يا حبيبتى سلام
اغلقت المكالمه مع ميرام واكملت تحضير رسالتى وعندما دقت الساعه الواحده بعد منتصف الليل
ذهبت الى فراشى لكى انام
ومر اليوم التالى بلا جديد
واتى يوم ذهابى الى ميرام
تحدثت الى شريف فى الهاتف واتفقنا على الساعه الخامسه
وعلى الميعاد المتفق عليه اتى شريف
وركبت معه فى سيارته وظللت اوصف له بيت ميرام حتى وصلنا الى المنزل
طرقت الباب فتحت لى الداداه الخاصه بميرام فقد اخذتها معها
دخلت وبعد الاحضان الحاره بينى وبين ميرام جلسنا احضرت الداده الشاى وجلسنا نتحدث
شريف:ميرام عايزيك فى موضوع هعلنه قدامكم كلكم
ميرام:خير
شريف:بما انك وليه امر شوق فأنا بطلب ايد شوق منك يا عمى
حاولت ميرام تقليد صوت الرجال
ميرام:الحقيقه يا ابنى انا معنديش مانع بس اخد رأى العروسه الاول
شريف:العروسه موافقه يا عمى حتى اسئلها
ميرام:يا ابنى انا متأكد انها موافقه
شريف:يبقى على بركه الله
التفتت ميرام الى عمر وقالت بنفس حده الصوت الرجالى
ميرام:الشربات يا حاجه
حاول عمر تقليد صوت المرأه
عمر:للللللللللللوى من عنيا يا ابلتى
ثم قال الى شريف
عمر:مبروك يا اختى
قلد شريف نفس صوت المرأه
شريف:الله يبارك فيكى يا حبيبتى مالك وشك اصفر ليه كده وخاسه
عمر:والله يا اختى الراجل قرفنى فى عشتى
شريف:اهتمى بأكله يا حبيبتى بيقوله اقصر طريق لقلب الراجل الطريق الدائرى
عمر:زحمه اووى يا اوختى
شريف:هييه خلاص خديله المحور
هههههههههههههههههههههههههههههه
تعالت ضحكاتنا فى ارجاء المنزل واعتدل كل من ميرام وشريف وعمر فى شخصياتهم ثو قال شريف
شريف:ههههههه لأ بجد انا بطلب ايد شوق منك
شوق:شريف بطل هزار
شريف:مين قال انى بهزر انا فعلا عايز اخطبك
ميرام:خلاص يا شوق كلمى خالتك فى دبى وعرفيها انك هتتخطبى
شوق:بس
شريف:هو ايه الى بس انتى مش عايزه يبقى ارتباطنا ببعض رسمى
شوق:لأ طبعا بس خالتى انا ماليش علاقه بيها جامده يعنى
ميرام:انتى بس تكلميها وتعرفيها
شوق:خلاص اوكى
شريف:زغرطى يا اختى
عمر\شريف:لللللللللللللللللوى
شوق\ميرام:هههههههههههههههه
مر الوقت وغادرت انا وشريف منزل ميرام اوصلنى شريف الى منزلى
ومرت الايام ايضا واتى موعد زيارتى لبيت شريف
فأنا على غير عادتى اكون متوتره من هذه الزياره
ولا اعلم لماذا
ربما لاننى سوف اقابلهم لاول مه
ام لاننى لا اعرفهم جيدا
لا اعلم
كل ما اعلمه انه يجب على ان اجهز لان شريف سيأتى الى ليأخذنى الى منزله
ارتديت هذا
واتفقت مع ميرام وعمر فى الهاتف على ان يأتوا الى حتى يسيروا وراء سياره شريف لنذهب سويا الى منزله
وبالفعل اتى شريف
وميرام وعمر
وذهبنا جميعا الى منزل شريف
يبدو عليه منزل فخم مع الرغم ان فلتى افخم منه بينما هذا المنزل يوجد به روح الاسره الدافئه التى حرمت منها
دخلت الى المنزل
شريف:صفصف يا صفصف
شوق:مين صفصف
شريف:ديه صفاء امى
شوق:اه هههههههه
اتت والده شريف من غرفتها
صفاء:يا اهلا وسهلا اتفضلوا يا ولاد
صافحت والده شريف بيدى
ثم دخلت انا وميرام وعمر
وبعد المصافحات المعتاده
وبمرورالوقت ونحن نتسامر
صفاء:يلا يا ولاد على السفره انا النهارده لاول مره من بعد وفاه المرحوم ابو شريف اعمل الاكل بنفسى
شوق:تسلم اديكى يا طنط
صفاء:ايه طنط ديه قولى يا ماما
شوق:من عنيا يا ماما
شريف:يلا على الاكل ده انا بقالى كتير مدقتش اكل امى
ذهبنا الى السفره وبدأنا فى تناول الطعام
وكان يجلس معنا خالد اخو شريف
خالد:بس الصراحه من كتر كلام شريف عليكى كنت هموت واشوفك
لم ارد واكتفيت بأبتسامه صغيره
خالد:بس الصراحه الواد عنده حق عرف ينقى زى القمر
شريف:اخرس بقى شويه وكل ها كل يا بابا
الكل:ههههههههههههه
وببعد انتهاء هذا اليوم الجميل
اوصلنى شريف الى منزلى
ومر يومان وقررت ان اهاتف خالتى فى دبى وبالفقل اخذت هاتفى
واتصلت بها
شوق:الو يا طنط الو طنط الهام الو
الهام:الو مين معايا
شوق:انا شوق بنت اختك
الهام:اه اهلا يا شوق يا حبيبتى عامله ايه
شوق:بخير الحمد لله انا كنت عايزه اقولك على موضوع كده يعنى
الهام:خير
شوق:انا متقدملى عريس وهتخطب
الهام:بجد مبروك يا حبيبتى الف مبروك
شوق:كنت عايزه حضرتك تحضرى معايا الخطوبه انا ماليش غيرك
الهام:كان نفسى والله يا حبيبتى بس الشغل هنا مقدرس اسيبه لوحده
ده انا حتى مش هينفع اكمل مكالمتى معاكى عندى شغل كتير عايزه حاجه يا حبيبتى يلا سلام
وغلقت خالتى الهاتف دون ان تنتظر منى رد
ظللت ابكى وابكى ونظرت الى صوره امى وظللت ابكى
حتى