الفصل الخامس
يحيي : مبدئيا كده سارة هتتحجز معانا في المستشفي وعايز اقابل اسلام اخوها
محمد باستسلام : حاضر يا دكتور
مشي دكتور يحيي من بيت احمد وكلم عربية اسعاف عشان تنقل سارة المستشفي عشان يبداوا معاها العلاج النفسي
سعاد بحزن : يا عيني يا بنتي وعلي اللي بيحصلك هنعمل ايه يا احمد لو مافقتش ؟
احمد بصوت مخنوق : هتفوق يا سعاد بس اهدي وقولي يارب … المهم دلوقتي تكلمي الشملول ابنك عشان هيروح معانا بقاله 3 ايام مش عايز يجي مكسوف مثلا ؟!!
سعاد : ايوة طبعا لازم يتكسف من اللي عمله في اخته … هروح اكلمه
سعاد بتمسك التليفون وبتكلم مامتها وكلمت بعدها اسلام وطلبت منه يرجع عشان عايزينه ضروري
اسلام بتردد : طيب سارة عاملة ايه دلوقتي ؟؟
سعاد بحده : اخر مرة اسمعك بتقول اسمها غير لما ترجع لنا بالسلامة من هنا لحد ما تفوق لسانك مش يخاطب لساني فاهم ؟
اسلام بفزع : ليه يا ماما سارة حصل لها ايه ؟
سعاد : هتعرف لما تيجي المهم مش تتاخر تعالي علطول
اسلام : حاضر جاي حالا … سلام
سعاد وقفلت السكة وبتقول لاحمد : اهو جاي اهو يارب عديها علي خير
احمد بحزن : يااااارب
جه اسلام من عند جدته واول ما دخل راح يدور علي سارة لاقاها نايمة في اوضته علي سريره قرب منها وبيمسح علي شعرها وبيلمس خدها خانته دموعه وبكي وباس راسها وبصوت مبحوح قال : انا ااا اسف يا سارة ….
احمد : لا والله المفترض اننا نصدق الدمعتين دول ؟!!!!
اسلام بيدافع عن نفسه : والله يا بابا ما كان قص…
قاطعه احمد بحده : بس بس بس …. مش عايز اسمع منك كلام دلوقتي مش وقته .. اللي خلاني طلبتك الدكتور النفسي ها .. اختك هتتعالج عند دكتور نفسي يارب بس تكون مرتاح
اسلام بفزع : ااا ايه ؟ م مين ا االلي هيت تعالج عند دكتور نفسي ؟!!!
احمد : اختك يا باشا .. وبدا احمد يحكي لاسلام اللي حصل وطلب الدكتور لاسلام لانه جزء اساسي في علاج سارة
فلاش باك **
يحيي : استاذ احمد سارة دخلت في صدمة عصبية من خوفها من اخوها ده غير احساسها بالظلم اللي معرفتش تثبت بيه برائتها ده خلاها عايزة تهرب من عالم الواقع برفضها انها تصحي واول طريق علاجها هيكون اخوها اسلام او بمعني اصح هو اصلا علاجها مبدئيا كده سارة هتتحجز معانا في المستشفي وعايز اقابل اسلام اخوها
محمد باستسلام : حاضر يا دكتور
باااااك **
جت الاسعاف واخدوا سارة عشان ينقلوها لمستشفي كبير متخصصة لعلاج الامراض النفسيه وراح معاها احمد واسلام عشان تبدا اول مرحلة في علاجها
وصلوا المستشفي وحجزوا لها اوضة واتعلق لها محاليل ولبست زي المستشفي باسها باباها في راسها وخرج من الاوضة هو ويحيي واسلام
خارج الاوضة
يحيي : دلوقتي استاذ احمد هتسيبني مع اسلام محتاجه جدا عشان هو في اعتقادي دواء سارة
احمد بتنهيده طويلة كلها حزن : حاضر يا دكتور .. طلع لاسلام فلوس وادهاله وقاله انا ماشي وقت ما تخلص روح انت …
اسلام وبيبص في الارض بخجل : حاضر يا بابا
مشي احمد ويحيي اخد اسلام لاوضته في المستشفي
ومن هنا هتبدا سارة رحلة العلاج اللي بقي اكيد ان مرضها نفسي مش اكتر
يحيي بهدوء وهو قاعد علي مكتبه : اسلام تشرب ايه ؟
اسلام : لا شكرا مش عايز .
يحيي بمرح : لا يا عم ايه مش عايز دي لا احنا مطولين هنا اوي احتمال يبقي فيها بيات ها اجيبلك عصير فريش كده
اسلام : ماشي … طلب يحيي العصير وابتدي يدردش هو واسلام
يحيي : ها بقي يا ابو الكباتن ممكن تحكي لي عن ساره حابب اعرف كل حاجة …
اسلام وبيمسح علي وشه بضيق وحاسس بتانيب الضمير الشديد: سارة اممممم ابدا منين ولا منين ابدا من اول ما اتولدت كان عندي ساعتها تقريبا 5 سنين ماكنتش طايقها بسبب اني كان نفسي في ولد بعد ما ماما ولدت هبة اختي الاصغر مني علطول وبدات افقد الامل ان يبقي ليا اخ ولد فمن صغري وانا اخانق فيها وهي لما كبرت شويه وبدات تتكلم كانت مش بتسيب فرصة الا لما تخانقني فيها وكانها بتلعب ولما اضربها ولا ازقها بعيد عني وتعيط اجري عليها اطبطب عليها وامسح دموعها واخدها في حضني … اسلام وبيتنهد بالم : سارة مش بس اختي ساره بنتي سارة كل حاجه حلوة في حياتي بتخانق معاها بس عشان احس ان انا موضع اهتمامها بضربها عشان تزعل واصالحها ونفضل نتكلم علطول انا بحب كل اخواتي بس سارة ليها محبة خاصة في قلبي
جه الساعي وحط قدامهم العصير وخرج شرب اسلام شوية منه وبياخد نفسه
يحيي : يا سلااااام .. ده انت لو مش اخوها هقول عليك العاشق الولهان ايه يا عم الكلام ده ؟
اسلام بابتسامة حزينة : عاشق اختي ايه المشكلة ؟!! واهو بغبائي موتها بايدي …
يحيي : يا شيخ الملافظ سعد .. سارة زي الفل بس هي محتاجاك جنبها شوية وبتدلع عليك
اسلام : انا هعمل اي حاجه بس تخف … بس انا متاكد انها مش طيقاني
يحيي : تعالي اثبت لك كلامي…. اخد يحيي اسلام وراحوا اوضة سارة وقعدوا جنب سريرها
اسلام بيتامل ملامح سارة وشها لسه في كدمات من ضربه ليها مشى بصوباعه علي جروحها ونزلت دموعه غصب عنه وفجاة حس بتغيير في ملامح وش سارة بص ليحيي بتعجب وتساؤل
يحيي بضحكه خفيفة : لسه مالحقتش اشرح اهو ده اللي كنت عايز اقوله سارة سامعنا حاسه بينا عايزة بس تطمن انك مش هتاذيها تاني وربنا جعلك داء ودواء سارة هتقدر علي كده يا اسلام ؟
اسلام باندفاع : انا هعمل اي حاجة بس ترجع لي بالسلامة ..
يحيي : علي بركة الله …. تعالي معايا اقولك هنعمل ايه
اسلام باس سارة في راسها وقام مع يحيي وخرجوا من الاوضة
تفتكروا سارة فعلا هتستجيب للعلاج ؟
توقعاتكم … استنوني الفصل القادم