تائهة بين دوائر الانتقام

بواسطة: كُتاب بيت العز - آخر تحديث: 20 أغسطس 2024
تائهة بين دوائر الانتقام



الفصل الثامن
مرت الايام طبيعية والامتحانات علي الابواب واسلام حكي لابوه علي كل حاجة حصلت مع سارة وبقي ممنوع منعا باتا تتحرك اي بنت لوحدها من البيت وطبعا ده ضغط اسلام واحمد جامد وخاصة مع الثانوية العامة بتاعت اسلام
مرت الايام سارة هي واسماء عليهم امتحان عربي بكرة وباباهم قاعد بيذاكر معاهم هم الاثنين ورن موبايل احمد
احمد : اسماء هات لي الموبايل … اسماء وجابته ولقي رقم مجهول استغرب وقالها ردي وافتحي الاسبيكر عشان اخلص كتابة السؤال ده لاختك …. ردت اسماء وفتحت الاسبيكر
……. : ازيك يا حاج احمد
احمد : الحمدلله … اسف مين معايا
….. : انا اللي مش هتسمع غير صوته الفترة اللي جايه … انت فاكر لما تعمل حراسة انت وابنك علي
بناتك مش هعرف اوصل لسارة
احمد اتفزع واخد التليفون من اسماء وقفل الاسبيكر ودخل البلكونه : انت مين وعايز ايه ؟ّ!!!
اسماء وسارة علامات التعجب والرعب بدا يظهر عليهم ومش فاهمين حاجة … بعد دقايق دخل احمد
اسماء بخوف : بابا هو في ايه ؟!! ومين ده وعايز مننا ايه ؟؟
احمد بتردد : ده ده مش ح حد .. رقم غلط .. يلا خلصوا مذاكرتكم .. ومشي وسابهم ودخل اوضته ودخلت وراه سعاد : هو في ايه يا احمد؟
احمد حكى لها اللي حصل وخلاص بقي زي الجبل اللي علي وشك الانهيار : انا تعبان ومش عارف اعمل ايه ؟
سعاد ببكاء : لازم نبلغ البوليس ده وضع مش يتسكت عليه ابدا
احمد بضيق وحزن : بكرة هكلم ابراهيم واخد رايه ونشوف هنعمل ايه ….
( ابراهيم اخو احمد من الام بس امهم كانت متجوزة ابو ابراهيم وهي صغيره جدا 14 سنة وخلفت منه ابراهيم وشكرية وسميرة وشاكروهنتعرف عليهم اكتر قريب طلقها ابو ابراهيم واخد ولاده منها وهي اتجوزت بعده ابو احمد وخلفت احمد و3 اولاد غيره عبدالله وعبدالرحمن والكبير عبدالهادي ….والصدفة العجيبة ان ابو ابراهيم وابو احمد كانوا في نفس الشارع ومحدش يعرف عن انهم اخوات غير ابراهيم واحمد لرفض ابو ابراهيم بالاعتراف انهم اخوات وطبعا امهم كانت مبسوطة انها بتشوف عيالها … وحاليا بيتقابل احمد وابراهيم في السرمن غير ما حد يعرف صلة القرابة اللي بينهم )
تاني يوم الصبح اخد اسلام واحمد هبة وسارة واسماء للامتحان وكلهم في حالة من القلق ووصلوهم واحمد استني سارة واسماء واسلام بيستني هبة ….خلصوا الثلاث بنات الامتحان وخرجوا وروحوا البيت وسابهم احمد وراح لاخوه عشان يشوف هيعمل ايه
احمد وابراهيم في عربية ابراهيم ..
ابراهيم : انت ازاي يا احمد ساكت كل ده لازم نبلغ البوليس
احمد بحزن شديد : هروح اقولهم ايه ان في عريس اتقدم لبنتي ورفضته فهددني ؟؟
ابراهيم : ايوة طبعا . وتقوله علي المكالمات والرسالة احنا هنطلع علي القسم دلوقتي يلا بينا
احمد بقلق : لا استني انا خايف ليأذي البنات لا لالا بلاش
ابراهيم : وسكوتك يعني مش هيخليه يأذيهم ؟!!!
احمد : مش عارف بقي انا تعبت انا بموت من قلقي عليهم انا خايف عليهم جدااا
ابراهيم : طيب هقولك حاجه مش جدهم شغال في امن الدولة ما نساله ؟!!
احمد : اه بس هو يعني اعمال ادارية ممكن مايعرفش في الحاجات دي وبعدين انا خايف اقلقه
ابراهيم بضيق : تقلقه ؟!!! حياة عيالك في خطر وانت خايف تقلقه … طلع موبايلك واتصل عليه خلينا نروح له الشغل ونحكيله وان شاء الله يطمنا
احمد باستسلام : حاضر … وكلم حماه واتفق انه هيقابله في الشغل بعد ساعه
في الشغل عند حما احمد
كمال (حما احمد) : يا اهلا يا اهلا … شوف متجوز بنتي بقالك اد ايه عمرك ما عملتها وده معناه ان في حاجة كبيرة وعايز تحكيها بعيد عن البيت .. بص كمال ل ابراهيم بتساؤل
احمد بايتسامة مصطنعة : اهلا بحضرتك .. ابراهيم اخويا ودي حكاية تانية هحكيها لحضرتك بعدين … بس المهم دلوقتي انا بناتي في خطر وخاصة سارة ومش عارف اعمل ايه …
كمال بفزع : ايه ؟ بتقول ايه ؟!! ايه اللي حصل ؟
احمد وبدا يحكي لكمال كل حاجة وكمال علامات الدهشة والخوف ظهرت علي وشه
كمال بانفعال : انت كنت مستني ايه عشان تحكي لي هاا ؟ مستني يخطفها ومش تشوفها تاني ؟!! مش فاهم بتفكر ازاي ؟؟ واحد بيهددك علني انه هياخد منك بنتك وانت مش بتاخد اي اجراء والله ما فاهم دماغك دي بتفكر ازاي ؟!!!
احمد بحده شديده : بتفكر اني مرعوب علي اولادي اللي مش ليا غيرهم .. بتفكر اني في لحظه ممكن الاقي حد منهم مش موجود خفت ابلغ يعرف ويعمل فيهم حاجه خايف يا ناس خاااايف
ابراهيم بهدوء : اهدي بس يا احمد اهدي يا استاذ كمال … احنا جايين ندور علي حل مش نعقدها اكتر .. استاذ كمال حضرتك شايف ايه ؟
كمال بضيق : انا شايف اننا لازم نشوف المكالمة اللي جات لك دي ايه مصدرها والرسالة اللي جت قبل كده علي تليفون سعاد وتديني كل المعلومات عن الزفت العريس ده
احمد باستسلام : الرسالة اللي علي موبايل سعاد سارة مسحتها من خوفها … ومكالمته ليا كانت من رقم مجهول واما مواصفات العريس مش عارف عنه حاجه غير اسمه وهو ماجد ده اذا كان اسمه الحقيقي فعلا ..
ابراهيم : استاذ كمال هو احنا ممكن نحط حراسة علي بيت احمد ؟
احمد باندفاع : لا طبعا العيال كده هيترعبوا
كمال : ابراهيم بيتكلم صح احنا هنحط حراسة عليهم بس تكون مش باينة ليهم بحيث انهم مش يحسوا بيهم ومن الناحية دي مش تقلق انا هكلم واحد صاحبي عنده شركة امن وحراسة يبعت ناس من عنده يحرسوكم
احمد وابراهيم : كده تمام
كمال : اما انت يا احمد محتاج منك وصف دقيق اوي لشكل اللي اسمه ماجد ده وثانية بس هنادي علي الرسام بتاعنا عشان يرسم ملامحه ويارب نقدر نوصل له او يكون له معلومات عندنا
احمد : حاضر
وفعلا حضر الرسام واحمد قعد يوصف في ملامح ماجد والرسام بالفعل رسم صورة تقريبا ملامح ماجد بالظبط واخد كمال من الرسام الصورة وبص فيها كويس وقال : يارب بس نقدر نوصل لحاجة … تقدروا انتوا تمشوا دلوقتي وخلينا علي تليفون
احمد : حاضر .. يلا يا ابراهيم
ابراهيم واحمد : سلام عليكم
كمال : وعليكم بالسلام ….رجع كمال بظهره علي الكرسي واتنهد ومسح بايده علي وشه وقال : يارب استر هو كان لازم احفادي يارب استر وسلم …




53280 مشاهدة